top of page
חיפוש

"תרבות ארגונית אוכלת אסטרטגיה לארוחת בוקר - כל יום מימות השבוע" - חלק שלישי

"אז איך יודעים שתרבות ארגונית "מקולקלת"?" - בצורה זו או אחרת, השאלה הזו עברה בלא מעט תגובות בשני הפוסטים האחרונים.


בפוסט הזה נתחיל לעסוק בסוגיה הזו. טרם לצלילה לעומק הדיון, אני מבקש להניח תשתית מחשבתית ומסגרת התייחסות. (ספוילר - הפוסט הזה הוא דיון התחלתי בשאלת הזיהוי!)


אם נעשה שימוש באנלוגיה של אדם חולה - יש מצבים שבהם ברור לחלוטין, מהתבוננות על האדם עצמו, שהוא סובל ממחלה. העיניים בוהקות, הפנים אדומים, האדם נאנק מכאבים, משתעל קשה והמצח שלו לוהט.


יש גם מצב שבו קיימים אינדיקטורים שמעלים סימני שאלה וחשד, אך מחייבים בדיקה מעמיקה יותר. האינדיקטורים אינם לגמרי חד משמעיים.


יש כאלה שבהם הכל נראה לכאורה תקין, ואין סממנים חיצוניים בולטים לעין הנורמטיבית. אך עין מתורגלת כן תוכל לזהות כאלה ואז תוכל לעורר סימני שאלה וצורך לבצע בדיקה נוספת.


ולבסוף, יש סיטואציות שבהן גם עין מתורגלת היטב לא תזהה כלום ורק בדיקה מעבדתית שגרתית או אקראית תזהה מצב דלקתי בגוף (למשל) ומשם יתעורר הצורך בבדיקות מקצועיות ומעמיקות יותר.


לראייתי, אותם מצבים בדיוק קיימים גם בהתייחס למצבה של התרבות הארגונית.


כולנו מכירים סממנים שהם מאוד בולטים "וצעקניים", כגון"


- וויכוחים אין סופיים בחדרי ישיבות, כאלה שתוקעים את ההתקדמות, שלא מאפשרים להגיע להחלטות, ומסתיימים באסקלציות רבות, רבות מדי.


- התמהמהות משמעותית בקבלת החלטות.


- חוסר שיתוף פעולה בין ממשקים (מחלקות, צוותים, אתרים גיאוגרפיים שונים וכו').


- בעיות איכות הנובעות מחוסר תשומת לב, חוסר משמעת, חוסר שיתוף פעולה (כמובן שיש בעיות איכות שנובעות מהיבטים טכניים ואתגרים שטרם פוצחו. זה לחלוטין לא מעיד על תרבות ארגונית לקויה).


יש כמובן סממנים מקבוצה נוספת - אלה שאנחנו יודעים שמעידים על בעייתיות, אבל חוששים מלהציף אותם, או שניסינו להציף אותם אך קיבלנו push-back מהצד השני, או אפילו מהמנהל שלנו ("תקשיב, אני יודע שיש בעיה, אבל אנחנו לא נתקן את העולם וצריך ללמוד להסתדר עם הצוות הזה" משפט אמיתי שנאמר ללקוח שלי על ידי המנהל שלו!)


ישנם עוד סממנים רבים מאוד, הקשורים לאיכות השיח ולזרימת התהליכים הארגוניים!


אך חייבים להשאיר משהו להמשך, לא?... על הסממנים היותר מאתגרים לאיתור (ושיקוף) - בפוסט הבא.


אתם מכירים סממנים שכאלה? אנא העשירו את הדיון ונחכים אחד את השני - שתפו בתגובות. אני מבטיח להתייחס.


👈 זהו פוסט שלישי בסדרה 👉


🎗 היולייט

🎗 דיאלוג לתוצאות




(Photo by Pixabay.com)


16 צפיות0 תגובות
bottom of page