top of page
חיפוש

"תרבות ארגונית אוכלת אסטרטגיה לארוחת בוקר - כל יום מימות השבוע" - חלק שני

עודכן: 8 בפבר׳ 2022

הפוסט הראשון היה אחד הפוסטים אשר לשמחתי יצרו דיון נרחב, זכו לשיתופים עם משאל, התייחסויות ועוד. ממש הרחיב את הלב!


אבל השאלה בעינה עומדת: אז איך מפצחים את הפרדוקס?


ובעיקר, איך "מטפלים" בתרבות הארגונית?


מהניסיון שלי, לאורך שלושת העשורים האחרונים, עם ארגונים מהארץ וממקומות אחרים בעולם, הייטק ואחרים - אם יש משהו אחד שלמדתי הוא שתרבות ארגונית אינה גזירה משמיים. שתרבות ארגונית ניתנת לעיצוב.


ומצד שני - למדתי שאין פתרונות קסם. זהו תהליך שחשוב להשקיע בו. זה לא קורה עם "החלפת דיסקט" או העתקת קובץ מדיסק-און-קי למחשב...


הבשורות הטובות - כל ארגון יכול לפעול ולעשות הרבה על מנת לעצב תרבות ארגונית מקדמת, תומכת ביצועים ובעיקר תומכת אנשים (בסוף, אנשים הם המקור לביצועים 😊).


הבשורות המאתגרות יותר - ישנם כמה עקרונות מפתח ותפישות שמנהיגות הארגון חייבת לאמץ על מנת ששינוי תרבות ארגונית יהיה אמיתי ולא נעוץ בסיסמאות תיאורטיות.


"לא נוכל להיות חלק מהפתרון לפני שנבין ונסכים לקבל שאנחנו כנראה חלק מהבעיה" - זוהי תפישת מפתח שכל מי שבכוונתו לעצב את התרבות הארגונית חייב לאמץ.


"הבעיה היא לא אנחנו" - אמירה זו היא חלק מהבעיה...


שינוי תרבות ארגונית מתרחש על המגרש ולא(!) בחדר האימונים. בוודאי לא על הטריבונה.


למה הכוונה? שתרבות ארגונית לא משתנה באמצעות החלטות המתקבלות בסדנת הערכים ואינה תלויה על הקיר.


היא באמת משתנה, עקב בצד אגודל, באופן שבו אנחנו משנים את השיח הארגוני בינינו, באופן שבו אנחנו מתקשרים, נותנים משוב, מקבלים משוב, ממנפים הזדמנויות למידה


("ספוילר אלרט" - למעלה מ-95% מהזדמנויות הלמידה בארגון מוחמצות ואינן מזוהות כלל כהזדמנויות.... ואלה שכן - רובן לא מתורגמות ללמידה הלכה למעשה)


התהליך מתחיל באיטיות כמעט מפחידה. כמעט ולא רואים שינוי. אבל - גם בזמן פריצת הזרע באדמה, ועד לנביטת נבט קטן - מתרחש תהליך עצום, אך איטי וכמעט לא מורגש... והנבט הקטן הופך לצמח קטן, שלאחר זמן די רב הופך לאילן גבוה.


כל פעם שזכיתי לראות נביטה קטנטנה שכזו - תרבות ארגונית שמתחילה להכות שורשים ומתפתח לאיטה, אך בביטחון - אין סיפוק גדול מזה.


מנהיגים שבאמת מחויבים לחולל טרנספורמציה בתרבות הארגונית - דעו שניתן!!! זה בהישג יד!


והדבר היפה הוא שזה קורה בשיטת האבולוציה ולא בשיטת הרבולוציה. בדומה לסדרת הפוסטים הזו, שתתפתח בדרך שלה, בקצב הנדרש, כך גם תהליך התרבות הארגונית דורש לעבור שלבים מסוימים.


אי אפשר לדלג על המהות, או לקצר בה.


כדרכי, סקרן ביותר לשמוע את התייחסותכם! אתם ממש מוזמנים לקחת חלק בדיון המתמשך


👈 זהו פוסט שני בסדרה, פרקטיקה תגיע בקרוב 👉


🎗 היולייט

🎗 דיאלוג לתוצאות



127 צפיות0 תגובות
bottom of page